Jak radzić sobie z frachtem morskim i inspekcjami?

Coraz więcej osób zastanawia się nad ceną jaką muszą zapłacić za transport i czy odpowiada ona całkowitym kosztom. W związku z tym musimy stwierdzić, że dla celów cen podawanych za fracht morski odpowiedź powinna być twierdząca. Jednakże rzeczywistość prowadzi do większej złożoności w sektorze logistyki, skonkretyzowanej w międzynarodowym transporcie morskim, gdzie występują pewne wzrosty, które nie są oczekiwane w odniesieniu do ceny, a które mogą być konsekwencją różnych sytuacji pozostających poza naszą kontrolą.

Jak radzić sobie z frachtem morskim i inspekcjami?

Większość z tych sytuacji jest rozpatrywana podczas odprawy celnej, a kiedy kontener przybywa na miejsce, mogą wystąpić trzy sytuacje: zielony, pomarańczowy i czerwony kanał. Pierwszy oznacza, że wszystko jest w porządku i kontener jest gotowy do odprawy; drugi wymaga przeglądu dostarczonej dokumentacji przed podjęciem decyzji o kontroli kontenera; trzeci oznacza, że towar jest zatrzymany do kontroli.

Jak radzić sobie z frachtem morskim i inspekcjami?

Fizyczne i skanerowe kontrole kontenerów

Istnieją dwa rodzaje inspekcji kontenerów z którymi wiążą się zupełnie inne koszty. Najprostszą opcją jest użycie skanera, gdzie nie jest konieczne otwieranie pojemnika, a zatem czas i koszt skanowania jest znacznie niższy. W takich przypadkach zazwyczaj naliczany jest jedynie koszt transportu kontenera do skanera, a w niektórych przypadkach
uiszczana jest opłata manipulacyjna.

Jeśli jednak zaobserwuje się coś podejrzanego, kontener udaje się bezpośrednio do obszaru portu znanego jako PIF (Border Inspection Post), gdzie przechodzi się do kontroli fizycznej w celu otwarcia kontenera i pobrania próbek z misją sprawdzenia, czy towar jest dokładnie tym, co zostało zadeklarowane. Dlatego też kontrola fizyczna zawsze wiąże się z większymi kosztami niż kontrola przeprowadzana za pomocą skanera.

Koszt inspekcji fizycznej

Należy powiedzieć, że cena ta może się znacznie różnić w zależności od inspekcji i jej złożoności. Dlatego, w zależności od towarów, cena może wynosić od 800 do 3000 złotych. Z tego względu nie jest możliwe określenie konkretnej ceny, ale istnieją przybliżone ceny podawane przez organy celne za różne kontrole fizyczne kontenerów.