Transport morski jest jednym z najczęściej wykorzystywanych przez firmy na całym świecie. Jego przydatność i skuteczność nie budzą wątpliwości, ale czynniki, które mogą wpływać na jego cenę są być może mniej znane. Zostaną one przeanalizowane poniżej, aby wyjaśnić przyczynę wahań stawek pobieranych za tę formę transportu.
Jakie są główne czynniki, które wpływają na ostateczną cenę transportu morskiego?
Ważne jest, aby wyjaśnić, że cena jest obliczana przy uwzględnieniu:
Całkowitej objętości ładunku, który ma zostać wysłany.
Rodzaju trasy, która ma być realizowana.
Kosztów dokowania w każdym porcie.
Dopłat stosowanych przez firmy przewozowe.
Jakie inne czynniki mogą wpłynąć na cenę?
Mimo, że te cztery punkty służą spedytorom do naliczania odpowiednich stawek, istnieją jeszcze inne, które bezpośrednio wpływają na wysokość kwoty do zapłaty.
Zastosowanie podwyżki cen
Znany jest on pod akronimem GRI (General Rate Increase) i odnosi się do podwyżki cen stosowanej przez firmy żeglugowe. Firmy te zgadzają się na podniesienie cen na określonych trasach i w określonym czasie w roku. Po osiągnięciu porozumienia, w ciągu niecałego tygodnia podwyżka wchodzi w życie. Oznacza to, że jeśli już zakontraktowałeś przesyłkę, a podwyżka nastąpi przed frachtem, musisz dopłacić różnicę.
Szczyt sezonu
Podobnie jak w innych sektorach, również w żegludze występuje szczyt sezonu. Generalnie, najwyższe ceny za przesyłkę osiągane są między lipcem a listopadem. Jednak w określonych porach roku, gdy z powodu jakichkolwiek okoliczności ruch na drogach jest wzmożony, cena może zostać automatycznie podwyższona. Wzrost ten jest zawsze spowodowany zatrudnieniem personelu niezbędnego do tego, aby usługi logistyczne mogły pracować w sposób profesjonalny.
Inne ważne daty to Chiński Nowy Rok i Złoty Tydzień (między końcem kwietnia a początkiem maja w Japonii oraz początkiem października w Chinach). W takich przypadkach wszystkie firmy, które chcą wysłać towary do tych krajów, robią to w tym samym czasie, co powoduje wzmożony ruch i wzrost ceny za kontener.
Dopłata nadzwyczajna
EBS (Emergency Bunker Surcharge) to dopłata, którą firmy żeglugowe stosują, jeśli ich statki muszą przepływać przez strefy objęte wojną lub obszary na których często dochodzi do piractwa. Wyjaśniamy, że dopłata ta nie jest związana z dopłatą stosowaną przez przedsiębiorstwa żeglugowe z tytułu wzrostu cen oleju napędowego, która jest zazwyczaj znana z wyprzedzeniem. System EBS jest stosowany przez każde przedsiębiorstwo żeglugowe natychmiast i zawsze na koszt właścicieli przewożonych kontenerów.
Ostatnio zauważono, że nie ma wystarczających podstaw do zastosowania dopłaty. Jednak nadal jest ona naliczana jako środek umożliwiający odzyskanie części strat w każdym frachcie. Sytuacja ta wywołała gniew wśród firm, które wysyłają swoje towary drogą morską.
Zmiany w transporcie lądowym
Doświadczyły tego Stany Zjednoczone, które potrzebują ponad 50 000 kierowców ciężarówek, aby zaspokoić popyt, a także inne kraje na całym świecie. Zaporowe ceny transportu drogowego spowodowały, że wiele firm woli korzystać z drogi morskiej, aby skrócić czas dostawy i tym samym zwiększyć swoją konkurencyjność. Logiczną konsekwencją tej sytuacji jest znaczny wzrost popytu na przewozy towarowe. Aby uniknąć wzrostu cen, zaleca się zamawianie przesyłek z jak największym wyprzedzeniem. Plan awaryjny może być najlepszą bronią dla każdego spedytora, który chce uniknąć płacenia więcej za tę samą usługę.
Opóźnienia i inspekcje
Chociaż firma spedycyjna zawsze wyjaśnia cenę i charakterystykę swoich przesyłek, istnieją inne koszty, których nie da się wyliczyć:
Zajmowane miejsca. Każdy port pobiera opłatę za zajęcie przestrzeni na każdy kontener.
Kontrola służb. Zależy to od dokumentacji złożonej w urzędzie celnym. Im jest on bardziej przejrzysty, tym mniej problemów.