Ostatni rok minął pod znakiem pandemii COVID-19. Wpłynęło to na funkcjonowanie wielu gałęzi gospodarki, w tym logistyki i transportu. Wiele firm działających w branży TSL będzie musiało przygotować się na wiele wcześniej nie spotykanych (a przynajmniej nie w takim stopniu) wyzwań. Na co należy zwrócić uwagę, co ulegnie zmianie, jakie zagrożenia niesie za sobą zmieniająca się na skutek pandemii rzeczywistość?
Sektor e-commerce – jeszcze większe znaczenie
Handel prowadzony za pośrednictwem Internetu był bardzo rozbudowany już przed pandemią, ale wskutek obostrzeń i pandemii stał się jednym z najbardziej kluczowych sektorów. Co to oznacza dla firm transportujących i logistycznych? Przede wszystkim zwiększenie zapotrzebowania na magazyny. Rosnące potrzeby przedsiębiorstw mogą wskazywać na to, że dotychczasowe punkty dystrybucji towarów przestaną wystarczać.
Na obrzeżach miast, tuż przy drogach szybkiego ruchu, powstawały centra logistyczne, jednak teraz ich lokalizacja będzie się zmieniać i przenosić bliżej wielkich miast, co wpłynie na zmiany w łańcuchach dostaw i wymagać będzie jeszcze lepszego zarządzania flotą pojazdów.
Logistyka ostatniej mili
Zmieniająca się rzeczywistość wpłynie na tak zwane dostawy ostatniej mili. Gdy towary docierają do najbardziej zatłoczonych obszarów miast, wiele rzeczy może pójść inaczej niż planowano. Dzięki pozyskiwaniu informacji w czasie rzeczywistym, a także dostawom społecznym i sieciom logistycznym koszty ostatniego segmentu łańcucha dostaw (po jego odpowiedniej optymalizacji i uproszczeniu) mogą zostać znacząco obniżone. Ma to znaczenie właśnie w najgęściej zaludnionych obszarach miast.
Wiele firm zastanawia się również nad wprowadzaniem takich rozwiązań, jak używanie skuterów czy nawet dronów, by skuteczniej dostarczać towary swoim klientom. Chodzi o stworzenie możliwości dystrybucji w możliwe najszerszym zakresie kanałów dostępu. Owa wielokanałowość z pewnością przyczyni się do znacznego skomplikowania logistyki ostatniej mili, ale nie można tych faktów lekceważyć, by nie zostawać w tyle za przedsiębiorstwami, które owe rozwiązania będą implementować.
Relacje z klientami
Relacje z klientami są niezmiernie istotne w powodzeniu każdego biznesu. Nie inaczej sprawa wygląda w transporcie i logistyce, gdzie podejście skoncentrowane na kliencie. Dostawcy udostępniają odbiorcom dane dotyczące statusów zamówień, dzięki czemu klient zyskuje większą kontrolę nad całym procesem dostawczym.
Firmy optymalizujące trasy dostaw zyskują większą popularność, ponieważ zapewniają swoim klientom więcej opcji dostawy. Klienci dostosowują je do swoich potrzeb, co wiąże się między innymi z ułatwieniem procesu zwrotu towarów, a także, chociaż nie zawsze i nie u wszystkich dostawców, możliwością zmiany godziny doręczenia.
Zarządzanie łańcuchem dostaw
Automatyzacja, śledzenie i udostępnianie danych w całym łańcuchu dostaw, korzystanie z IoT i innych dobrodziejstw technologicznych (big data), optymalizacja szlaków dostaw: wszystko to będzie wykorzystywane do tego, aby zarządzanie łańcuchem dostaw zostało zoptymalizowane w najwyższym stopniu. Elastyczny i skuteczny łańcuch dostaw zapewnia bowiem gwarancję długotrwałego utrzymywania się na rynku przez długi czas i z licznymi sukcesami. Firmy logistyczne mają tego świadomość, dlatego inwestują w systemy telematyczne, które pozwolą im na podejmowanie szybkich decyzji na podstawie zgromadzonych danych i to w czasie rzeczywistym. Przykładem może być tutaj WEBFLEET od Webfleet Solutions. Platforma usprawnia wiele obszarów funkcjonowania firmy transportowej, oferując udogodnienia tj. zawsze aktualne mapy, monitoring pojazdów i naczep czy informacje o stanie technicznym pojazdu.
System WEBFLEET pozwala też na gromadzenie i analizowanie danych o czasie realizacji zleceń. Dzięki precyzyjnym informacjom można zoptymalizować wiele procesów, co przekłada się na znaczne oszczędności.
Jaka przyszłość czeka firmy logistyczne i transportowe w rzeczywistości popandemicznej? Digitalizacja, innowacyjne rozwiązania ostatniej mili, nieustanna optymalizacja łańcucha dostaw, stawianie na elastyczność i nabywanie umiejętności adaptowania się do często niespodziewanych i nagłych zmian – to tylko kilka wyzwań, które czekają na pracowników branży TSL. We wszystkich tych obszarach pomocne będzie korzystanie z systemu WEBFLEET od Webfleet Solutions.